Anette og Dorthe giver kunderne Liv og Stil

Anette har brugt 14 år på at opbygge en spændende livsstilbutik i Randers. Nu skal butikken Liv&Stiil for alvor gøres synlig på kundernes digitale skærme. Derfor er Dorthe blevet ansat. Sammen skal de give kunderne nye oplevelser.

De er begge glade for deres nye samarbejde. Anette fordi hun har fået en medarbejder, der både kan rumme butikkens værdier, og mestre de digitale medier. Dorthe fordi hun har fundet et fleksjob, der passer perfekt til de udfordringer hun drømte om.

Butikken er velindrettet. Man føler næsten, man træder ind i et af de bedre livsstilsmagasiner. Tidens mode repræsenteret i lækre håndklæder, puder, keramik, lamper og meget andet godt. Fristende selv for stærke sjæle. En del af butikken rummer også moderigtigt tøj til kvinder. Det er som om, man kommer fra stuen og ind i et kæmpe walk-in closet.

”Vi har brugt lang tid på at opbygge en trofast kundekreds og lære, hvilken stil der passer til Randers’ mere livsstilbevidste kvinder. Selv om her bestemt også kommer en del mænd,” lyder det smilende fra Anette.

Der går stadig mange mennesker rundt på gaden ude foran butikken, men færre af dem kommer ind i butikken, mener Anette: ”Vi er nødt til at se i øjnene, at tidens kunder ikke opfører sig, som de gjorde for 5 år eller 10 år siden. Vi må ændre os sammen med kunderne. Det betyder, at vi skal være meget mere aktive på online medier.”

Anette er efter eget udsagn ikke nogen haj til hverken Facebook eller webshop. Liv&Stiil har begge dele. Men det er Dorthe heldigvis. Hun har tidligere arbejdet i butik, og så har hun gennemført FlexUd, der er 8 ugers uddannelse i digital markedsføring hos Humanta i Randers.

”Jeg er selvfølgelig ikke blevet specialist i hverken Facebook eller webshop på så kort tid,” fortæller Dorthe, ”men jeg har lært nok til, at kunne komme godt i gang. Og så havde jeg jo nogle supporttimer med fra Humanta, som jeg brugte på mere specifikke spørgsmål.”

Dorthe’s opgaver er at opdatere webshoppen med varer, tekst og priser, og sørge for, der ikke ligger varer, som er udsolgte. Hun hjælper også med den daglige ekspedition af bestillinger. Dertil vedligeholder hun butikkens facebookside. Her sker en masse. Og der er rigeligt stof til at poste opslag et par gange om ugen. Alt lige fra nye varer, til begivenheder og sjove indslag.

Kunderne har taget godt imod den nye aktivitet. Omsætningen i webshoppen er vokset. Og Anette har fået ændret sin butik, så den ikke kun er indbydende at besøge fysisk. Den er også sjov, inspirerende og fuld af gode tilbud i online versionen.

Det var et helt nyt tilbud, der fik Anette til at ansætte Dorthe. Randers virksomheden Humanta uddanner fleksjobbere til at hjælpe butikker og virksomheder. Det betyder, at man ikke skal investere i en fuldtidsmedarbejder, men kan måske få klaret opgaven i en fleksjobløsning på få timer om ugen. ”Det er i hvert fald en helt perfekt løsning for os,” slutter Anette.